De slimme drie-minutentest (DMT)
Author

Kees Van Den Broek

CEO van ITSLanguage

De slimme drie-minutentest (DMT)

2021-01-20

Image title

De Slimme Drie Minuten Test (DMT)

Wat is de Drie Minuten Test?

De Drie Minuten Test (DMT) evalueert de leessnelheid en nauwkeurigheid van een kind door te tellen hoeveel afzonderlijke woorden ze in drie minuten kunnen lezen. De student krijgt een kaart met 4 of 5 rijen van 30 verschillende woorden. Het doel voor het kind is om zo veel mogelijk woorden mondeling te lezen binnen 1 minuut. De leraar markeert gedurende deze tijd eventuele verkeerd uitgesproken woorden. Na afloop van de minuut krijgt de student een andere kaart met moeilijkere woorden. Aan het einde van de drie minuten wordt het totale aantal correct gelezen woorden berekend, waarbij eventuele verkeerd uitgesproken woorden worden afgetrokken. De DMT is een standaardtest in 70% van de basisscholen in Nederland, waarbij elk kind individueel wordt getest door de leraar, assistent-leraar of interne supervisor. Internationaal worden vergelijkbare tests, vergelijkbaar met de DMT, zoals de AVI-toetsen (leesteksten in plaats van afzonderlijke woorden), op een vergelijkbare manier afgenomen.

Knelpunten in de Huidige Drie Minuten Test

  • Arbeidsintensief: Het afnemen van de DMT vereist aanzienlijke inspanning.
  • Een-op-een Vereiste: Voor elke student is een leraar of begeleider nodig om de test te timen met een stopwatch en tegelijkertijd eventuele uitspraakfouten op te merken.
  • Organisatorische Uitdagingen: Vanwege de aard ervan wordt vaak een stille omgeving gezocht voor de DMT. Het afnemen van de test voor alle groepen meerdere keren per jaar vereist aanzienlijke logistieke planning.
  • Subjectiviteit: Hoewel geleid door nationaal vastgestelde beoordelingscriteria, is het aan de discretie van de leraar om te bepalen of een woord correct is uitgesproken.
  • Verwerkingsmoeilijkheden: De opgenomen uitspraken moeten handmatig worden geüpload voor elke student naar een gecentraliseerde server, wat het ophalen bemoeilijkt. Bovendien moeten scores handmatig worden verwerkt.

Doel van de Slimme Drie Minuten Test

Het doel is om een intelligente DMT te creëren met digitale opname en geautomatiseerde evaluatie via geavanceerde spraaktechnologie, die in een pilotfase zal worden getest. Verwachte voordelen zijn onder andere:

  • Efficiëntie: Een groep studenten kan de slimme DMT tegelijkertijd en onafhankelijk afnemen. Het geautomatiseerde systeem controleert hun prestaties in realtime en vermindert de kosten aanzienlijk.
  • Gegevensbeheer: Resultaten worden systematisch opgeslagen en bieden statistieken over voortgang en prestaties. Deze gegevens kunnen naadloos worden geïntegreerd met studentenvolgsystemen.
  • Tijdsbesparing: De kostbare tijd van beperkte onderwijsmedewerkers wordt behouden. Het consistente evaluatiesysteem maakt ook de weergave van opgenomen woorden voor handmatige beoordeling door een leraar op een later tijdstip mogelijk.
  • Flexibiliteit: Het systeem biedt mogelijkheden voor oefening buiten traditionele omgevingen, zoals thuis. Daarnaast zijn er via de app opties voor visuele lettertypeaanpassingen en andere verbeteringen.

Behaalde Resultaten van de Slimme Drie Minuten Test

Onze belangrijkste resultaten zijn voortgekomen uit R&D-inspanningen, waarbij we de detectie van woorden in snel tempo (real-time) hebben beheerst. Deze technologie is geïmplementeerd in een eindproduct dat is ontworpen voor educatieve doeleinden, zoals gedemonstreerd in de volgende schermen:

Geïnteresseerd in Implementatie? Onderwijsinstellingen en uitgevers die op zoek zijn naar een slimmere testmethode kunnen onderaan de website contact met ons opnemen.

Dankbetuigingen: De ontwikkeling van de Slimme Drie Minuten Test was mogelijk dankzij bijdragen en samenwerkingen met verschillende partners. Speciale dank aan het Stimuleringsfonds Metropoolregio Eindhoven voor de gedeeltelijke financiering van dit project.