Lisa de Wit
Logopedist & Klinisch Linguïst
Vergelijking NAO-afname, met KAT en zonder KAT
2023-12-14
Als ervaren linguïste bij Koninklijke Auris Groep heeft Lisa de Wit ter vergelijking bij twee kinderen de NAO afgenomen. Eén zonder KAT (Klank Analyse Tool) en één met KAT. Daarbij is gekozen om de ‘normale NAO’ en alleen de initiale, mediale en finale consonanten te testen. Dus niet de clusters! In dit artikel zullen we de resultaten van deze vergelijking bespreken en de voordelen van het gebruik van KAT onder de loep nemen.
Analyse zonder KAT: Lisa begon de eerste sessie zonder KAT. De afname en uitwerking namen in totaal 50 minuten in beslag.
Werkwijze: Haar werkwijze omvatte het opschrijven van alle resultaten. Ze merkte op dat dit erg onoverzichtelijk wordt wanneer je dit digitaal in ONS vastlegt. Door deze manier van analyseren keek ze meer in grote lijnen dan dat ze goed inzicht had in alle details. Zo zag ze snel dat er een aantal processen aanwezig waren, maar kreeg ze geen goed overzicht van welke klanken er verworven waren. Om het overzicht te krijgen heeft Lisa nog een foneemrepertoire ingevuld. Dit koste haar een 5 minuten. Hierdoor kreeg Lisa meer inzicht en kon ze het behandelplan voor het kind vaststellen.Het doel voor het kind wordt oefenen met initiale /s/ en /t/ omdat er backing aanwezig is op die klanken.
Met KAT: De afname en uitwerking duurden slechts 15 minuten.
Werkwijze: Lisa typte de uitingen van het kind direct in het excel-bestand en uploadde dit naar de KAT. De analyse werd gedownload en eenvoudig geïnterpreteerd. Het resultaat was duidelijk en gaf aan dat het kind moest oefenen met finale /f/ en initiale clusters vanwege cluster reductie.
Conclusie: De conclusie van Lisa’s vergelijking was duidelijk: de Klankanalyse Tool (KAT) heeft aanzienlijk geholpen bij het versnellen van de analyse. De gestructureerde weergave van processen door KAT maakte het voor Lisa eenvoudiger om een behandelplan op te stellen. Met een aanzienlijke tijdsbesparing en een meer gedetailleerd inzicht in de klankontwikkeling, lijkt het gebruik van KAT een waardevolle aanvulling te zijn op het werk van de linguïste. Dit roept de vraag op of soortgelijke tools in de toekomst breder kunnen worden geïmplementeerd in spraakanalyse binnen het onderwijs en de gezondheidszorg.